Fem vanliga fulknep krediter använder sig av för att luras
Regeringen har gjort det svårare att luras med de nya reglerna som infördes första mars i år. Det hindrar dock inte vissa röviga långivare att försöka. Här har du fem fulknep som det kan vara bra att hålla utkik efter.
1. Individuell ränta
Många långivare tillämpar så kallad “individuell räntesättning”. Det innebär att de erbjuder dig en personligt satt ränta baserad på en riskbedömning, oftast en kombination av tjänster som till exempel UC eller Bisnode tillsammans med egna kontroller. Individuell ränta är sig inte ett lur, luret ligger i hur de använder det i sin marknadsföring. Alla långivare måste enligt lag ange ett representativt kostnadsexempel - dvs den vanligast förekommande kreditsituationen för företagets kunder - och syftet med detta är att du som låntagare ska kunna få en bra bild av vad krediten kommer att kosta. Men, många av de mer oseriösa kreditbolagen använder prisexempel med en mer fördelaktig ränta än du kommer att få, vilket i sig blir ett lur.
Fairlos kommentar:
Fairlo har i dagsläget samma ränta för alla, satt i relation till summan du blir erbjuden att låna istället för en godtyckligt satt “individuell ränta”. Det innebär att du alltid vet exakt vad en kredit hos oss kommer att kosta och vilken ränta du kommer att få.
2. Från-räntor
Om du läser det lite mer finstilta så marknadsför många kreditbolag räntor i stil med “6,9%-22,9%”. Det innebär att de kan pusha sin lägsta ränta och via den lura kunder till en låneansökan där extremt få får den där lägsta räntan. Vi skulle nog våga påstå att knappt någon får den lägsta räntan hos många av våra branschkonkurrenter.
Fairlo kommentar:
Vi tror att en kunnig och medveten låntagare är det första, största och viktigaste steget mot en mer hållbar långivning. Därför luras vi inte med lockräntor och “lägsta-priser” som ingen får. Våra räntor är tydliga och demokratiska. Dessvärre innebär det att vi ibland ser orättvist dyrare ut än vissa konkurrenter men det är det värt - man kan välja att vara en del av lösningen eller en del av problemet och vi har varit fullt på det klara med vilken sida vi står på sedan vi grundades.
3. Avgifter
Avgifter är i sig inte heller ett fulknep. I och med det nya räntetaket så måste kreditbolag ta ut avgifter för att inte göra förlust. Vår senaste kartläggning visar dock att vissa kreditbolag helt ignorerar de nya reglerna och tar ut hutlösa avgifter som får den effektiva räntan - den faktiska kostnaden - att skjuta i taket. Vi är kristallklart öppna med våra avgifter. Vi tar 588 kr i uppläggningsavgift och en månadsavgift på 59 kr. Vi har en uttagsavgift på 195 kr som vi dock bjuder på vid första uttaget. Just uttagsavgiften ska man vara lite extra vaksam på då vissa aktörer tar orimligt mycket för det och döljer det i ansökningsprocessen.
Fairlo kommentar:
Ärlighet är svårt. Och läskigt. Och om man som vissa andra kreditbolag håller på med skumrask så undviker man i högsta möjliga mån att berätta vad ens kredit faktiskt kostar. Vi har tagit det ett steg längre med vårt Fairnesskvitto. Fairlos Fairnesskvitto är en tydlig och ärlig summering av varje transaktion vi gör med våra kunder. Finansnissar kallar det “unit economics” vilket på ren svenska betyder “detaljer kring affären vi nu gör”. Vad du betalar, vilka kostnader vi har och vilken vinst vi står att göra. På så sätt får du full inblick i dealen du gör med oss, så att du kan ta välgrundade beslut.
4. Flera varumärken
Ett allt vanligare knep är att skapa så kallade “second brands”, alltså flera varumärken med samma eller snäppet rövigare villkor. Genom dessa taktiska varumärken kan dessa aktörer ta mer plats på olika jämförelser och listor och därigenom öka chansen att du väljer dem - utan att erbjuda ett reellt mervärde mellan den ena och den andra. Det är som om en flingproducent skulle ha fem olika flingpaket på hyllan, med olika namn och utseende, men med exakt samma innehåll. Och de riktigt röviga går ett steg längre och lockar med en “schysst kreditprodukt” som de flesta inte får, så att det kan slussa vidare dem till deras andra varumärken med betydligt risigare erbjudande.
Fairlo kommentar:
Tänk om den kreativiteten istället användes till att hitta nya sätt att vara ärlig, transparent och rättvis. Världen hade nog sett lite bättre ut då.
Hos oss försöker vi göra just det – och kanske är det därför vi fått 4.7 i betyg på Trustpilot, från över 4000 omdömen där 9 av 10 är femstjärniga.
5. Virtuell kundtjänst
Röviga krediter och snabblån delar en gemensam ambition med storbankerna, att automatisera all kundkontakt och slippa prata med sina kunder. Ju mer digitala de blir, desto svårare blir det att få kontakt med en riktig människa. Om man stöter på problem och behöver hjälp så blir man hänvisad till en chatbot som är allt annat än hjälpsam.
Fairlo kommentar:
Vi vet att det krävs människor för att hjälpa människor. Riktiga människor med riktig empati och riktig förståelse. Vi tar heder i att ha en personlig kundtjänst bestående av duktiga och hjälpsamma personer du kan prata med som dessutom har en lång rad hjälpsamma verktyg till sitt förfogande. Vi är helt digitala om du vill, och supermänskliga när du behöver.